Krajem prošle godine, objavljeni su rezultati arhitektonskog konkursa za izradu idejnog rešenja i dizajna budućih metro stanica na prvoj deonici, prve linije Beogradskog metroa.
Prvu nagradu, osvojio je arhitektonski biro ,,Studio OBE", u čijem timu su učestvovali dr Ksenija Pantović, dia. Jasna Kavran, M. arh. Maša Bogunović, M. arh. Nevena Nikolić, kao i saradnik na vizualizaciji Luka Vujović, student arhitekture.
Konkursnim rešenjima, obuhvaćeno je ukupno 16 stanica na deonici prve linije od Železnika do stanice Karaburma, odakle će se metro nastavljati ka Mirijevu, a gde će trasiranje biti realizovano otvorenim iskopom.
Kako za naš portal ističu iz pobedničkog tima, Idejnim rešenjem su obuhvaćene stanice: Železnik, Žarkovo, Trgovačka, Banovo brdo, Sajam, Savski trg, Trg Republike, Skadarlija i Pančevački most.
Autorski timovi, mogli su da se za jedan od dva ponuđena lota sa po 8 stanica. Pobednički tim se opredelio za izradu rešenja na lotu A, koji obuhvata gorenavedene stanice.
Svaka od stanica prepoznatljiva je kao obeležje lokacije na kojoj se nalazi, dok se korišćeni elementi sistematski uklapaju međusobno na svakoj od stanica, što čini koncept i prepoznatljiv brend Metro Beograd.
Prepoznatljivost pobedničkog rešenja, odlikuje implementacija opeke, koja čini većinski vizuelni identitet ulazno-izlaznih portala, kao i dizajna enterijera samih stanica. Osnovni elementi koji se izdvajaju u pobedničkom rešenju jesu: lukovi, stubovi i nadstrešnice.
Prostorno veće stanice, dobiće mogućnost digitalnih i virtuelnih vidovima komunikacije, što će pružiti savremeni vid izlaganja kreativnih rešenja i potencijalno kulturnih manifestacija.
Lak pristup je omogućen i osobama sa invaliditetom, podjednako kao i svim ostalim korisnicima.
Idejnim rešenjem obuhvaćena je izgradnja i ugradnja: ventilacionih šahtova, zidnih obloga, perona, peronskih vrata, rukohvata, bočnih strana eskalatora, obloge liftova, podovi, elementi plafona, obloge konstruktivnih elemenata, klupe, kante, žardinjere, parking za bicikle, oznake linije metroa, signalizacija, oznaka perona, dodaju iz ,,Studia Obe" za naš portal.
Takođe, ističu da će biti implementirani materijali, kao što su: podovi, kaldrma, prani kamen, teraco, pločice; Zidovi: opeka, beton, staklo, zeleni zidovi, stepeništa i liftovi, bakarni lim, liveni teraco itd.
Stanica Železnik, pozicionirana na takozvanoj ,,Greenfield" lokaciji, odnosno prostoru bez prethodne infrastrukture. U pitanju nadzemna stanica na visini od 8,5m sa ukupno 4 lifta.
Stanica Žarkovo, takođe se nalazi na ,,Greenfield" lokaciji, ali predstavlja podzemnu stanicu na dubini od 9,4m. Projektovana su 4 lifta, kao i 4 eskalatora, dužina 19,9 metara.
Izlaz 1 stanice Trgovačka, previđen je na uglu Vodovodske I Trgovačke ulice, dok su izlazi 2 I 3 sa leve I desne strane istoimene ulice na dubini od oko 31,9m sa 16 eskalatora i 6 liftova.
Stanica ,,Banovo brdo" najdublja je na čitavom lotu (31,4 m), posedovaće 6 liftova i 8 eskalatora. Projektovana su dva izlaza u Požeškoj ulici. Prvi na parkovskoj površini, prekoputa OŠ Josif Pančić, a drugi na uglu Požeške ulice I Ulice Nadežde Petrović.
Stanica ,,Sajam", planirana je na dubini od 22,7m sa pratećom infrastrukturom 6 liftova i 8 eskalatora.
Ulazno-izlazni portali stanice ,,Savski trg" previđeni su: iza Železniče stanice sa strane Karađorđeve ulice (izlaz 1), kao i iza Železničke stanice sa strane Savske ulice (izlaz 2). Projektovana dubina iznosi 31,3m, a previđena je ugradnja 21. eskalatora, kao i 16 liftova. Na ovoj stanici, susrešće se prva i druga linija metroa.
Izlaz 1 stanice Trg Republike, predviđen je na uglu Ulice despota Stefana, Braće Jugovića i Francuske ulice, dok je izlaz 2 predviđen na uglu Francuske ulice, prekoputa Narodnog pozorišta. Stanica će se nalaziti na 29,7m dubine i imati 19 eskalatora, kao i 9 liftova. Previđeno je ukrštanje prve i treće linije Beogradskog metroa.
Pozicija izlazno-ulaznih portala stanice ,,Skadarlija" je na uglu Ulice Džordža Vašingtona I Skadarske ulice (izlaz 1), dok je izlaz 2 projektovan na uglu Skadarske I Cetinjske ulice. Stanića će biti duboka 22,67, posedovati 7 eskalatora i 6 liftova.
Veza između BG voza i prve linije metroa, biće ostvarena putem stanice ,,Pančevački most". Projektovana dubina iznosi 25,5m, predviđeno je 11 eskalatora i 7 liftova. Izlaz 1 – postojeća stanica Bg voza; Izlaz 2: ukrštanje Bulevara despota Stefana I pravca Pančevačkog mosta.
Podsetimo, prva linija metroa, duga je 21,1 kilometar. Podeljena je u dve deonice: Železnik-Stanica Karaburma i Stanica Karaburma-Mirijevo. Radovi na izgradnji su započeli 22. novembra protekle godine u Makišu, gde je previđena izgradnja depoa za kompozicije. Planirano je da radovi na iskopu tunela započnu 2023. godine, dok je rok za realizaciju projekta 2028. Takođe, planirano je i paralelno započinjanje radova na drugoj liniji, koji bi trebalo da budu okončani 2030. godine.