Otvorena brza pruga od Beograda do Novog Sada - ,,Soko" stigao za 34 minuta:

03/30/2022
od strane

18. marta, zvanično je otvorena brza pruga na relaciji Beograd - Stara Pazova - Novi Sad, čime su završene prve 2 od ukupno 3 deonice u sklopu radova na izgradnji i rekonstrukciji brze pruge Beograd - Budimpešta, kroz teritoriju Srbije. 

Brza pruga između Beograda i Novog Sada, podeljena je u dve deonice ukupne dužine od oko 74,9 kilometara. 

Prvu deonicu od Beograda do Stare Pazove u dužini od oko 34,5 kilometara, realizovao je konzorcijum kineskih kompanija ,,China Railway International” i „China Communications Construction Company”. Vrednost radova na deonici iznosi oko 350 miliona evra, koji su obezbeđeni iz kredita ,,Eksim banke". Kroz modernizaciju, rekonstrukciju i izgradnju deonice, bile su obuhvaćene stanice Novi Beograd (sa početkom na stanici Beograd-centar - Prokop) - Tošin Bunar - Zemun - Zemun polje - Batajnica - Nova Pazova - Stara Pazova. 

Druga deonica, realizovana u saradnji sa ruskim ,,RŽD International", obuhvata deonicu Stara Pazova - Novi Sad u okviru koje se nalaze i najteži objekti na trasi: tunel i vijadukt ,,Čortanovci". Tunel dužine 2,2 kilometara, proteže su u dve paralelne jednokolosečne cevi, a na isti se nadovezuje vijadukt dužine 3,3 kilometara, smešten u zoni leve obale Dunava. Najviši stubovi, visoki su i do 26 metara, a duž samog vijadukta obezbeđeno je 20 zaštitnih konstrukcija od formiranja klizišta. U okviru radova, obnovljene su železničke stanice: Inđija (sa početkom deonice u Staroj Pazovi) - Beška - Sremski Karlovci - Petrovaradin - Novi Sad. Ukupna dužina deonice iznosi 40,4 kilometara. 

Ukupna vrednost investicije iznosi oko 935 miliona evra, od čega je svakako najskuplja druga deonica, čija finalna cena premašuje 580 miliona evra. 

Za potrebe saobraćanja trasom, nabavljene su 3 ,,double decker" kompozicije, švajcarskog proizvođača Stadler iz familije električnih vozova ,,Kiss". 

Po završetku pozivnog konkursa, čiji je pobednik proglašen nekoliko dana uoči otvaranja, odlučeno je da nove kompozicije za velike brzine na samoj trasi, dobiju naziv ,,Soko". 

Saobraćaj je organizovan u 3 linije: ,,Intercity" u trajanju od maksimalno 36 minuta, koja se realizuje kompozicijama ,,Stadler Kiss - Soko", zatim ,,Regio express Soko", koja se takođe realizuje istoimenim kompozicijama i čije je trajanje oročeno na 49 minuta, a u ponudi je i ,,Regio express", koji se realizuje kompozicijama Stadler 431 (Flirt III), nabavljenim u periodu od 2013. do 2015. , a čije je garantovano za 57 minuta. 

Utisci sa otvaranja - ,,Soko" do Novog Sada pre vreme, kolaps na regionalnoj liniji:

Ekipa portala beogradskiprojekti.rs , u toku prve nedelje po otvaranju pruge za velike brzine na deonici Beograd-centar - Stara Pazova - Novi Sad, imala je prilike da se uživo uveri u kvalitet izvedenih radova i stvori kompletniju sliku. 

Trebalo bi najpre napomenuti da je cena od svega nešto manje od 600 dinara za povratnu kartu (300 u jednom smeru), privukla veliku pažnju javnosti, što je svakako imalo odjek i u posećenosti same linije. 

Online kupovina karata je drastično olakšana kroz aplikaciju ,,Srbija voz", s tim što bi trebalo imati na umu da se iste fizički mogu kupiti samo na železničkim stanicama, te da nije otvorena mogućnost da se one nabave na bilo kojoj drugoj lokaciji. 

Otvaranje pruge za velike brzine, svakako je iz korena promenilo do sada vrlo nisko interesovanje za železnički saobraćaj u Srbiji, a ovim korakom je relativno neprimetno, postignuta asimilacija građana sa novom glavnom železničkom stanicom ,,Beograd-centar", koja je zbog nedostatka infrastrukture, lokacije, ali i istorijskog konteksta već godinama na meti kritika. 

Vožnja ,,Sokolom" svakako je bila prijatno iskustvo. Ljubazno osoblje, savremeni enterijer kompozicija, razvijanje brzine do 200 km/h je nešto što smo u Srbiji mogli samo da sanjamo. 

Vožnja je u polasku kasnila 43 sekunde, dok je dolazak u Novi Sad poranio za 2 minuta. Kada se ovi podaci uporede sa brzom prugom u Španiji (300 km/h) na relaciji Madrid-Kordoba, treba napomenuti da su lična iskustva pokazala da na pomenutoj relaciji nakon 12 godina od otvaranja, vozovi polaze u sekund. Kako bi ,,Soko" ipak ostao na solidnih ,,minut pre roka", trebalo bi voditi računa da kašnjenja ipak ne postanu svakodnevnica. 

Utisak je da je sama trasa urađena vrlo kvalitetno, u šta ne bi trebalo polagati sumnju, nakon provera koje su izvršili nemački inženjeri ispred ,,Deutsche Bahn-a". 

Železnička stanica Novi Sad, takođe je za ovu priliku ,,našminkana", te su uređeni elementi enterijera, što bi svakako trebalo da bude dodatno unapređeno nakon kompletne rekonstrukcije staničnog kompleksa, koju previđa modernizacija i izgradnja 3. deonice, Novi Sad - Kelebija. 

Kada govorimo o regionalnom vozu u povratnom smeru ka Beogradu, situacija je bila potpuno drugačija i to u negativnom kontekstu. 

S obzirom da vozovi na ,,Regio express" liniji nemaju rezervisana mesta, obezbeđivanje sedišta funkcionisalo je po sistemu zauzimanja istih, 30 minuta pre samog polaska. Oni koji ipak nisu imali sreće da znaju šta ih čeka, bili su osuđeni na jednočasovno stajanje ili sedenje na podu voza. Zbog velike koncetracije putnika, kontrolori nisu mogli da pristupe proveri karata, te je ulazak na voz (koji je stajao na svakom stajalištu duž trase) bio po slobodnom nahođenju. 

Takođe na liniji su zabeležena i nedopustiva kašnjenja za ovakav tip železnica. Voz je samo u polasku kasnio oko 7 minuta, dok je ukupno kašnjenje iznosilo oko 15 minuta u dolasku. 

Na kraju, treba napomenuti da se i pored moderne pruge, neke stvari ipak nažalost ne menjaju tako lako. Već u prvim danima, značajno su grafitima naruženi zvukobrani posebno u zoni Novog Sada. Devastirani podzemni prolazi, kao i druga oprema i mobilijar, ulaze u sve veću ekspanziju. 

Iako su lična iskustva u tom smislu bila pozitivna, treba imati na umu da su svađe oko sedišta i izostajanje istih, pa čak i tuče i drugi incidenti ipak nisu izostali. 

Brzine po deonicama (Stadler Kiss - Soko)

Beograd-centar - Novi Beograd - 100 km/h
Novi Beograd - Batajnica - 120 km/h
Batajnica - Inđija - 200 km/h
Inđija - Beška - 200 km/h
Beška - Sremski Karlovci - 200 km/h / 160 km/h
Sremski Karlovci - Petrovaradin - 160 km/h / 120 km/h
Petrovaradin - Novi Sad - 100 km/h

Komentari

Nisu pronađeni članci

Napiši recenziju